It has been difficult to shear-strengthen steel reinforced concrete (RC) beams on existing road bridges by applying continuous fiber sheet jacketing、 because deck slabs and accessories installed on bridge beams make it difficult to wrap fiber-reinforced plastic (FRP) sheets around the upper surface of the beam. To implement strengthening、 FRP sheets are bonded to the sides and lower surface of the beam in the shape of the letter "U、" and their edges are fixed with anchors .However、 a rational design method for anchoring has not been established.The authors have developed a new method for repairing and strengthening structures by retrofitting them with aramid-fiber-reinforced plastic (AFRP) mesh fixed by using polyvinyl alcohol (PVA) short-fiber-mixed shotcrete . This method was studied in terms of its effectiveness in shear strengthening existing bridge beams. The shear strengthening achieved by the method was found to be roughly the same as that calculated for a method in which the beam is wrapped and bonded in FRP sheet jacketing . However、 our new method has not been examined to determine how differences in cross-sectional dimension、 stirrups (i.e.、 with or without)、 and nominal tensile strengths of AFRP mesh affect the strength increase afforded by the method. To establish a design method for the proposed shear-strengthening method、 studies have been performed through static loading tests on RC beams with different cross-sectional dimensions、 with or without stirrups、 and with AFRP mesh of different nominal tensile strengths. We reviewed the results of eight static loading tests out of a series of tests on RC beams. These eight have aspect ratios (height/width) similar to those of beams on road bridges. The conditions include different cross-sectional dimensions、 stirrups or no stirrups、 unstrengthened or strengthened (with shotcrete only、 or with shotcrete and AFRP mesh of different nominal tensile strengths).[*][*][*]道路橋の鉄筋コンクリート (RC) 桁を連続繊維シート等でせん断補強する場合,主桁上面に床版等があるためシートを桁上部で閉合して巻付補強することが困難である.そのため,シートをU 字型に貼り付け,シート上端部をアンカー等で定着する方法が用いられる.しかし,このような施工方法を適用する場合においても端部定着の合理的な設計法は未だ確立されるに至っていないのが現状である.著者らは,これまで,アラミド繊維メッシュ (AFRP メッシュ) を配置しPVA短繊維混入コンクリートを吹付け固定する補修補強工法 を開発してそのせん断補強効果について検討を行い,FRP シートを巻き付け接着して補強する場合の設計値と同程度のせん断補強効果が得られることを明らかにしている.しかしながら,断面形状やせん断補強筋量および AFRP メッシュ の保証耐力が異なる場合のせん断補強効果に関する実験データは未だ十分ではなかった.[*]このような背景より,一連の研究では,提案の工法を適用した場合のせん断補強設計法を確立することを目的として,断面寸法やせん断補強筋の有無および AFRP メッシュ の保証耐力を変化させた RC 梁に関する静載荷実験を行った.なお,本論文では,提案の補強工法に関する一連の実験のうちから,特に道路橋に供されている RC 梁を模擬したアスペクト比を考慮した断面で,AFRP メッシュによるせん断補強効果を検討するために計画した8ケースの実験結果について評価検討した. |