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発表 Applicability of precast porous concrete pavement in cold、snowy regions

作成年度 2010年度
論文名 Applicability of precast porous concrete pavement in cold、snowy regions
論文名(和訳) 積雪寒冷地におけるプレキャストポーラスコンクリート舗装版の適用性
論文副題
発表会 第9回 日中冬期道路交通ワークショップ
誌名(No./号数)
発表年月日 2010/09/09 ~ 2010/09/10
所属研究室/機関名 著者名(英名)
耐寒材料チーム草間 祥吾(KUSAMA Shougo)
耐寒材料チーム吉田 行(YOSHIDA Susumu)
耐寒材料チーム田口 史雄(TAGUCHI Fumio)
抄録
Porous pavements using asphalt (As) are widely used as a measure to reduce road traffic noise and to drain water from road surfaces. However、 under the harsh conditions of cold、 snowy regions、 the problem of reduced performance is accelerated by abrasion from snow removal operations and aggregate being dislodged by tire chains. For this reason、 technology to develop strong、 durable and functional porous pavement is required.[*]Reports from an existing study1) suggest that porous concrete (POC) using cement as a bonding agent performs better than porous pavement using As、 in terms of strength and durability. It is therefore expected that the use of POC for porous pavements in cold、 snowy regions will enhance their durability. However、 due consideration has not been given to resistance to severe freeze-thaw conditions and dislodging of aggregate in cold、 snowy environments、 nor to the sustained drainage and noise reduction effects. In this context、 this study aims to specify a mix proportion and standard application conditions that meet the strength、 durability and functionality requirements for POC to be used in porous pavements in cold、 snowy regions. Previous studies2)、 3) have clarified the mix proportion that satisfies the durability and functionality of pavements in laboratory experiments. In this report、 precast POC pavement slabs were produced and installed to assess workability、 durability and noise reduction effects on-site、 which cannot be confirmed in laboratory experiments. Based on the confirmation of on-site workability、 durability、 functionality and noise reduction effects over a one-year period from installation、 the applicability of precast POC pavements is discussed in this paper.[*][*]道路交通騒音の軽減や路面の排水対策としてアスファルト(以下:As)を用いた排水性舗装が広く普及している。しかし、積雪寒冷地のような過酷環境下では、除雪による摩耗やタイヤチェーンによる骨材飛散等による早期機能低下が問題となっており、高強度、高耐久、高機能を有する排水性舗装技術が求められている。[*]一方、結合材としてセメントを用いたポーラスコンクリート(以下:POC)は、Asを用いた排水性舗装よりも強度および耐久性に優れていることが既往の研究1)で報告されており、積雪寒冷地においてPOCを排水性舗装に適用することで、排水性舗装の耐久性をさらに向上させるものとして期待される。しかし、積雪寒冷環境下における厳しい凍結融解や骨材飛散に対する耐久性、排水や騒音低減効果の持続性等は十分に検討されていない。このため本研究では、POCを積雪寒冷地における排水性舗装に適用するにあたって強度、耐久性、機能性を満足する配合と適用基準条件を整理することを目的としている。これまでの既研究2)、3)では室内試験により、耐久性や機能性を満足する配合条件等について明らかにしてきた。今回の報告では、室内試験では確認できない現地での施工性や耐久性や騒音低減効果を確認するため、プレキャストPOC舗装版の製造、設置を行った。そして、現地における施工性や、施工から1年後までの耐久性、機能性、騒音低減効果の確認を行い、適用性について検討した結果を報告する。
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